Tips

Vijf tips voor minder thuiswerkstress

Vijf tips voor minder thuiswerkstress
340Views

De afgelopen decennia is thuiswerken steeds populairder geworden. Niet onbelangrijk was de pandemie van het coronavirus, waardoor veel mensen voor het eerst ontdekten hoe relaxt thuiswerken wel niet kan zijn. Er is minder tijd nodig voor reizen en het kost minder benzine of OV-tarieven. Bovendien is er minder kantoorruimte nodig. Thuiswerken lijkt ideaal. Toch geldt dat niet voor iedereen. Thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd. Er is namelijk een nieuw soort begrip ontstaan: thuiswerkstress. Hier zijn vijf manieren om stress te verminderen voor tijdens het thuiswerken.

Stress verminderen tip №1: maak een plan

Stress ontstaat vooral doordat je soms niet gedisciplineerd genoeg bent. Omdat je dingen niet op tijd afkrijgt, voel je alsof je hele leven draait om één ding: werken. Met een goed en gedisciplineerd werkplan kun je het tij echter keren. Sta op tijd op, ga volgens plan aan het werk en rust uit op vooraf geplande momenten. Op die manier train je jezelf om alles op tijd en volgens plan af te krijgen. Eindelijk kan je weer genieten van je vrije tijd.

Stress verminderen tip №2: creëer rust in je hoofd

Het is belangrijk om rust in je hoofd te creëren en zo stress te verminderen. De eerste stap tot rust in je hoofd, is rust om je heen. Het is bijna onmogelijk om stress te verwijderen uit je leven als je nog steeds werkt aan de keukentafel met alle prikkels van dien: kinderen rennen om je heen, je partner wil graag je aandacht en overal klinkt geluid. Wat is dan beter? Wel, zonder jezelf af in een kamer met een goede isolatie zodat je zo min mogelijk prikkels binnenkrijgt. Je zult zien dat je steeds sneller en effectiever werkt.

Stress verminderen tip №3: denk aan je comfort

Het is erg belangrijk om in je werkkamer een goede werksfeer te creëren: dan krijg je je werk sneller af en werk je geconcentreerder. Zorg in je werkkamer voor een goede en relaxte ergonomie bureaustoel zodat je geen last krijgt van je rug. Ook een comfortabele Swopper kruk kan ervoor zorgen dat je fysiek beter in vorm blijft. Denk ook aan de juiste aankleding van de kamer: kunst, planten en een rustig muziekje kunnen je stresslevel flink verminderen.

Stress verminderen tip №4: blijf onder de mensen

Een andere manier om rust in je hoofd te creëren, is om onder de mensen te blijven. Je kunt niet alle dagen van de week aan het werk zijn en denken dat dat geen stress oplevert. Neem tijd om ook met kennissen, vrienden en familieleden af te spreken. Ga naar een cafeetje, ga uit eten in een restaurant of neem de kinderen mee naar het zwembad. 

Stress verminderen tip №5: rust op de juiste tijd

Het is belangrijk om niet alleen om de zoveel werkuurtjes een kwartiertje of halfuurtje rust te pakken, ook is het belangrijk om je weekenden vrij te houden van werk. De beste manier om stress te verminderen, is om in het weekend geen enkele gedachte aan het werk toe te laten. Vrijdagmiddag na 17.00 doe je jouw werkcomputer uit en antwoord je niet meer: dat vergt wat discipline, maar het zal je veel rust aan je hoofd geven.

Stress verminderen tip №6: hou jezelf fit

Erg belangrijk om stoom uit te blazen is om te gaan sporten en je lichaam fit te houden. Het is bewezen dat met sporten je al gauw je hoofd op andere dingen kan richten dan alleen je werk. Een beetje hardlopen, een rondje fietsen, een uurtje naar de sportschool of welke sport je maar leuk vindt, geeft je al gauw rust aan je hoofd.

admin
the authoradmin

Geef een reactie